Tehetségkutatók szükségessége

Tehetségkutatók szükségessége. 

Kutatásom célja, hogy mennyire van szükség a médiában a tehetségkutató műsorokra? Új celebek kutatására? Valóban tehetségesek? Vagy csak sztár alkat? Vagy a valóság tekintetében csak PR fogás, bevételek és nézettségek az okok? Ezek a kérdések mindenkit foglalkoztatnak. Az egykoron futó televíziós tehetségkutató műsorok még valós értékeket hordoztak, és céljuk a magyar zenei paletta színesítése, a fiatalok felkarolása volt. A szakma szerint a gond a sorozatgyártással kezdődött, s ez a tényező, valamint a csatornák közötti versengés degradálta a tehetségkutatókat egyszerű „celebgyárrá”.  

Kutatásomat a weboldalamon tettem közzé a http://www.webrudi.hu/miert-van-szukseg-a-tehetsegkutato-musorokra/ és a http://www.webrudi.hu/tehetsegkutatok-szuksegessege/ linken, amit a facebook közösségi oldalon osztottam meg. Tehetségkutatók szükségességére, és a miértjére kérdeztem rá, melyre néhány választ is megadtam. A kérdésekre adott válaszok segítségével tudhatom meg, hogy egyes korosztály férfi illetve női tagok szerint valójában szükségesnek tartják-e az új tehetségek kutatását, illetve hogy mi az az ok, amiért valójában ezek a műsorok olyan népszerűek. 

Az első kérdésemben arra voltam kíváncsi, hogy vajon szükséges-e a tehetségkutató műsor? A kérdésre kapott válaszok alapján, az első 1 órában 10 válaszadásból 7-en unalmasnak tartják ezeket a műsorokat. Csupán 3-an mondják, hogy kellenek az új celebek. 24 óra után, 42 szavazat érkezett be és ebből 32-en mondják, hogy unalmas az ilyen típusú műsor, és 10-en, hogy kellenek az új „celebek”! A következőkben a miértre törekedve hoztam létre azt a szavazást, aminek kérdése a következő: Miért van szükség a tehetségkutató műsorokra? Több válaszlehetőséget adtam és a szavazó korára és a nemére is rákérdeztem. 24 óra után 18 szavazat érkezett be. A válaszok, amire leadható volt a szavazat: A műsorból befolyó bevételek miatt! Új tehetségek kellenek! Csatornák nézettségének emelése a cél! Az eredmény tekintetében megállapítható, hogy egyértelműen nem a tehetségek kutatása a fő ok, hanem a nézettség és a bevétel növelése. A szavazók többsége nő és 20 év feletti, viszont ötből két férfi gondolja úgy, hogy új tehetségek kellenek. 

Ezzel a megfigyelésem mely szerint a régi Ki Mit Tud? Műsorral szemben, a mai tehetségkutató műsorok csak nyereség és a nézettség emelése érdekében indít újabb és újabb szórakoztató műsort. 

Közvélemény kutatás eredményei 

 Kolosi Péter az RTL Klub programigazgatójának dolgozatát olvasván találtam meg a tehetségkutató műsorokról az írását.  

Ebből megállapítható, hogy a Magyar televíziózás történetének legismertebb és legsikeresebb ilyen jellegű műsora a Ki Mit Tud? volt, és az utóbbi időben ez a műfaj a reneszánszát éli. Az új tehetségkutató műsorok bizonyos szempontból, magukon hordozzák a ’90-es évek nagy újítását, azt a műfajt, amely azóta is meghatározó a világ televíziózásában. Az RTL Group produkciós cége, az angol Freemantle készítette el a nagysikerű Idols című műsort, ahol amatőr énekesek versengenek nagynevű, híres zsűri előtt. Azt, hogy a versenyt ki nyeri meg azt a nézők leadott SMS szavazataik alapján döntik el. Természetesen az SMS emeltdíjas, így az ebből befolyó bevétel egy része a TV társaságot illeti meg. Ezek után, a nagy sikerre való tekintettel indult meg hasonló műsorok gyártása. 

Tehetségkutató műsorok 

A Megasztár 2003-ban indult a TV2 műsorán, és eddig hat évadot tudhat a háta mögött. Az RTL Klub 2010-ben jelentkezett az X-faktorral, amely azóta öt évadot élt meg. Az állandó jelleggel programon tartott műsortípusok legfőbb veszélye a kifáradás, a nézők elfordulása. A TV2 és az RTL Klub 2010-ben ütköztette először a zenés tehetségkutató műsorait. A piacvezető ekkor indította frissen vásárolt licencét (az X-faktor első szériáját), a TV2 pedig a Megasztár ötödik évadával jelentkezett. A két csatorna azóta majdnem minden évben párhuzamosan tűzi programjára a különböző tehetségkutató formátumokat. A 2010-ben indított X-faktor első évadának átlagos nézőszámát és közönségarányát egyetlen újabb széria vagy rivális műsor sem tudta túlszárnyalni, a zsáner azóta évről évre veszít a nézői bázisából A TV2 más utat választott, és két gyenge nézettségű Megasztár évad után kétszer is vadonatúj formátummal jelentkezett. A Voice és a Rising Star című licencek nézőszám tekintetében hoztak némi javulást, azonban a közönségarány romló tendenciáit nem sikerült megállítaniuk. Az adatok tehát arra mutatnak, hogy a korábbi tehetségkutatók újabb szériái nem alkalmasak a nézők megtartására. A tehetségkutató műsorok legfőbb célközönségének továbbra is a fiatalabb korosztály számít, a versenyzők is többnyire ebből a csoportból kerülnek ki, valamint e korcsoport a szavazásnál is jobban motiválható. Az elemzett időszakban a 15-24 évesek között a tehetségkutató műsorok nézettsége meredekebb esést mutatott, mint a teljes népesség körében. A célközönség tehát hamarabb és gyorsabban ábrándult ki a formátumokból. 

Az X-faktor producere szerint „ez egy valóságshow-szerű műsor, amelyben az emberek nem arra kíváncsiak, hogy mi lesz a sztár sorsa a műsor után, hanem hogy hogyan küzd meg a műsorban, mi történik vele a műsor közben. Ami utána van, az egy másik élet.” A tehetségkutató műsorok célja tehát a készítők szerint sem feltétlenül a hazai zenei élet színesítése, sokkal inkább egy szórakoztató valóságshow szerkesztése, amelyben nem árt, ha a versenyzők énekelni is tudnak. 

Összességében kijelenthető tehát, hogy a hazai tehetségkutató műsorok számos olyan kiváló előadót neveltek ki, akik ma is tevékeny résztvevői a zenei életnek. Ugyanakkor a csatornák között állandósult verseny következtében a zsáner egyre inkább elveszíti a jelentőségét. A formátum kimerülése nem csak a nézői tömegek elpártolásában, hanem a versenyzők későbbi boldogulása tekintetében is megmutatkozik. A tehetségkutató műsorok korai célkitűzései helyett így egyre inkább a valóságshow-jelleg dominál a műsorszerkesztésben. 

Szükség van újabb és újabb tehetségkutató műsorokra a médiában? 

 

Nincs, már unalmas az ilyen típusú műsor (76%, 32 Votes) 

 

Igen, kellenek az új “celebek”! (24%, 10 Votes) 

 

Total Voters: 42 

 

Miért van szükség a tehetségkutató műsorokra? 

 

  • Korosztályom: 40-59 (56%, 10 Votes) 
  • Nő (56%, 10 Votes) 
  • Csatornák nézettségének emelése a cél! (50%, 9 Votes) 
  • Korosztályom: 20-39 (39%, 7 Votes) 
  • A műsorból befolyó bevételek miatt! (33%, 6 Votes) 
  • Férfi (28%, 5 Votes) 
  • Új tehetségek kellenek! (11%, 2 Votes) 
  • Korosztályom: 10-19 (0%, 0 Votes) 
  • Korosztályom: 60- (0%, 0 Votes) 

 

Total Voters: 18